mandag 19. januar 2015

NY BMC GranFonde 01 ifra Kristiansand Sykkelsenter!

Kristiansand Sykkelsenter stiller opp!


BMC GranFondo 01 Svart m/matt Logo Di2
Ooooh YES! Da var ny sykkel på plass i "garderoben" BMC GranFondo GF01. Dere vil ikke ane hvor lenge jeg har vært usikker på hvilken sykkel jeg skulle satse på under USA turen, men nå syntes valget å være tatt! Jeg var så heldig å bli sponset med store deler av denne hærligheten av Kristiansand Sykkelsenter med Svein Bergheim i spissen! BCM`en er fullcarbon med Ultegra Elektronisk giring (Di2) Kardan carbon flaskeholdere, Look Keo Carbon Pedaler, og Whishbone Carbon felger. Det er en skjønnhet med ekstreme finesser, en sykkel Thor Hushovd preferte under de tøffeste og mest hazzardiøse rittene som Paris - Roubaix og en sykkel jeg nå er så heldig å få eie! Jeg greier mest ikke vente med å banke mil på denne sykkelen.

Er dere nyskjerrig så vil jeg vikrelig anbefale å ta seg en tur innom Kristiansand Sykkelsenter ved Grim. Butikken har et stort utvalg av sykler som Racer, Offroad, Hybrid & Bysykler samt EL-Sykler. I tillegg har de inne en mengder av utstyr og tilbehør både for mosjonister og til den mer aktive syklist. Deres erfaring og ekspertise har kommet meget godt med i mine valg frem mot USA, og du møter bestandig en hyggelig betjening som er serviceinnstilt!

 

Mine Sykkelvalg

Jeg må stadig gjøre veivalg frem mot USA, og turen nærmer seg med stormskritt - et ekstremt viktig valg er nettopp hvilken sykkel man skal benytte for turen. Det er 550 mil som skal forseres - tur / retur nordkapp på 33 dager - for å sette ting litt i perspektiv. Sykkelvalg er derfor viktig, og for meg handler det om Comfor, fremfor fart!

Specialized Venge - Min våte drøm, den faktiske virkelighet, feil valg for USA

 

Råskap bygget for fart - sikkert valg for Spurterne
Da jeg bodde i Bergen gikk jeg til innkjøp av en Specialized Venge Pro, en helt sinsyk sykkel! Jeg har aldri vært borti noe lignende. Stivheten er massiv, responsen rå og farten vanvittig! Prismessig så ligger nok den utstyrspakken jeg har der inkludert Carbomania felgene rundt 55 - 60.000 kr. Venge kommer i flere ulike "kategorier" Geometrien er den samme, men rammen er bedre dess høyere kategori du kjører. Pro utgaven er den nest høyeste kategorien som dere ser av modellene Venge: "Elite", "Expert", "Pro" og "S-WORKS". Min Venge er utstyrt med komplett ultegra komponentgruppe - og det holder i massevis! Det er ingen tvil om at sykkelen er mer enn god nok for USA, men den blir god på feil grunnlag.

Mange vil nok tenke at en "sykkel er en sykkel" Du har en som er mer en god nok, og for all del vær vel og fornøyd med den! Og det er jeg så absolutt - men dette er dessverre feil type sykkel for denne type "oppgave". Eller dvs jeg skal fortsatt sykle på en landeveissykkel, men en landeveissykkel kan konstrueres med ulike mål for øyet. Enten det er Fart, Klartring, Aerodynamik eller comfort. 

Rette Aero gafler
Jeg har ikke en kropp som greier å sykle på denne vengen dag ut og dag inn. Den er rett og slett for aggressiv. Dette er en spurtsykkel, med ekstra forsterkninger rundt kranken, massiv aerodymaisk ramme hvor geometrien er lagt opp til at all kraft som blir lagt inn i pedal skal komme til bakhjulet og dette går virkelig på bekostning av Comfort over lengere turer. Specialized Venge er den prefererte sykkelen for spurtere som Mark Cavendish og Tom Boonen - det sier litt! Jeg så et videoklipp der Mark Cavendish fikk en spesialutgave av Vengen - helt svart, med matte Specialized logoer og en "illsint" grønnfarge som pryded sykkel og Zipp hjulene - han sto med tårer i øynene. Det er ingen tvil at det er en maskin av en sykkel men jeg velger feil om jeg tar med meg denne til USA.

Solid konstruksjon
Årsaken er at for hva sykkelen kan levere av ren råskap, så er den ikke spesielt komfortabel. Hver minste vibrasjon kjennes igjennom hele kroppen, og du er mørbanket om du sitter 4 - 5 timer på denne sykkelen - bedre blir det ikke når man har slangeløse felger som pumpes opp til sitt maks. Jeg tenkte å bytte felger, men jeg vet ikke om dette ville vært nok til å gi meg tilstrekkelig grad av comfort. Så helt fra dag 1 har akkurat dette med sykkel "plaget" meg litt. Jeg har ikke hatt penger i budsjettet til å kjøpe ny sykkel som er mer beregnet på komfort. Lenge var jeg faktisk  redd for å starte turen med Vengen. Den ville nok ha bydd på ekstraordinære smerter og tretthet i rygg og skuldre som jeg gjerne skulle vært for uten - men nå løser det seg!
 




BMC GranFondo 01 - Geometrisk skjønnhet, spekk av finesser & Comfort!



Spesielt designet for Paris - Roubaix
Bare navnet GranFondo snakker for seg selv - betyr Marathon, og går under kategorien "Endurance Series" GranFondo er designet for de store og virkelig tøffe rittene, der det er massive brosteinspartier og store ujevnheter og hull i veien. Sykkelen var nettopp Thor Hushovds 1.st valg under Paris - Roubaix, se BMC`s film her: Thor Husovd - GranFondo 01 I følge tester som er utført av BMC skal sykkelen være 40% mer komfortabel enn deres Teammachine SLR01 "altitude series" - årsaken ligger helt og holdent i sykkelens geometri og konstruksjon. Som alle andre toppmodeller er GF01 lagdt ut av carbonfiber som er ekstremt sterkt og gjør sykkelen ekstremt stiv! Men designet er lagt opp til at det skal være enkelte områder som er ment for å absorbere støt og flekse "gi litt etter". GF01 kommer ikke med rett styregaffel, men man ser at gaffelen har en liten "knekk" utover, dette gjelder også ved feste til bakhjul. Designet er med på å  absorbere  støt ifra veien mot sykkelen istedet for å sende hver eneste vibrasjon direkte igjennom rytteren, slik en Specialized Venge vil gjøre. Konstruksjonen av rammen er også av ulik tykkelse (diameter) på rør samt benyttet mengde Carbonfiber som er brukt. Dette er med på å skape styrker (stivhet) der du trenger det, og områder hvor rammen kan "flekse" for å gi rytteren en opplevelse av comfort.

Ultegra Di2
I tillegg er sykkelen utstyrt med Ultegra Di2 - Elektronisk giring! Det skal bli så deilig å slippe gnaging mot tannhjul og justering av wiere.. Dersom kjedet nå går i mot et av de øvrige tannhjulene i kransen så justeres girarmen slik at man ikke lenger får gnaging og unødvendig slitasje. Da jeg var på Mallorca så fikk jeg også se luksusen av å sykle med Di2 i bakkene, spesielt igjennom Serpentinerne - Kan nesten ikke vente med å få oppleve dette selv! Siden jeg også skal forsere en del høydemeter på turen valgte jeg en lettere Girutveksling enn det Vengen har p.t (52 / 36) Forran og (11 - 28) Bak Så BMC`en er utstyrt med kompakt krans forran (50 / 34) og en (11 - 28) krans bak. Det skal bli godt å få et noe lettere gir å trøkke på i de værste oppoverbakkene.

Karbonholdere
Rammen er ment for å "flexe"
Wishbone Carbonhjul (Clincher)
Kritikerne av sykkelen har stilt spørsmålstegn med BMC`s valg av dekk + felg. Standard kommer sykkelen med EASTON felger og dekk med bredde på 28 mm, normalt 23 mm - i tillegg anbefaler BMC at det ikke kjøres mer enn 80 - 90 PSI i dekkene. Denne kombinasjonen av bredde på dekk samt lufttrykk har vist seg å være en vinner. Flere av kritikerne har blitt positivt overrasket over hvor rask sykkelen er, samtidig som at den gir enorm komfort. Jeg valgte allikevel å ta med meg et ekstra sett med felger. I utgangspunktet liker jeg å sykle på Pariser dekk (slangeløse), dekkene blir direkte limt på felg og man har muligheten til å kjøre et vanvittig høyt lufttrykk. Men igjen så må jeg velge utstyr som passer til turen, så jeg gikk for Wishbone Carbonhjul, Clincher m/10-delt krans. Disse kjøres på 23mm dekk (bredde) og produseres av samme produsent som lager f.eks Carbomania hjulsettene.  Disse triller lettere en Easton felgene, veier mindre, men vil dog svekke Comforten noe. Jeg er allikevel så overbevist over sykkelens egene egenskaper at jeg velger å inngå dette kompromisset. Skulle det nå vise seg at jeg føler felgpakken ikke passer sykkelen, så har jeg god tid til å bli kjent med EASTON felgene før avreise til USA.

 

Så med ny sykkel og nye felger kan treningsleieren på Mallorca bare komme!


7. Februar setter jeg meg på flyet til Mallorca sammen med Morten Arentz-Grastvedt. Det er ikke lenge igjen, og det er ingen tvil! I sykkelkofferten legger jeg ved BMC GranFondo og 2 hjulsett.. Det blir 3 uker hvor jeg virkelig kan få prøvd sykkelen, både på flater og i fjell. Jeg er ekstremt spent på luksusen av å ha elektronisk giring, og ikke minst kjenne på komforen i sykkelen. Det blir mange lange dager på øya så da skal virkelig rytter og sykkel få prøvd seg for hva de er gode for!
Ønsker alle en strålende dag!














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar