mandag 13. oktober 2014

Veivalg

Planlegging er nøkkelen til suksess. Det kan umulig nytte å begi seg ut på en sykkeltur bestående av over 500 mil, uten å ha fastsatt mål, delmål og veivalg for turen. For meg er det 3 mulige måter og angripe turen på, og det jeg prøver å finne ut av nå.
1) Jeg kan foreta sykkelturen solo, jeg må være min egen motivator og herre gjennom dette enorme kontinent. Det betyr blant annet at jeg ikke kan benytte meg av landeveissykkel slik jeg ønsker. Tidligere når jeg har syklet Sverige / Danmark og Norge har jeg brukt landeveissykkel og ryggsekk, men etter sist tur så bestemte jeg meg for at det kan ikke nytte å straffe kroppen sin på den måten ved å ha en 15 - 20 kg sekk på ryggen i tillegg til all syklingen. Dette fører til at jeg må se på eksempelvis en hybridsykkel med tralle og bæresekker montert til bagasjebrettet og hjul. Dette er noe jeg ikke ønsker, grunnet den store fartsreduksjonen all oppakningen og sykkelvalget vil medføre. I tillegg skal man ikke undervurdere faktorer som kriminalitet, trafikk og ikke minst villdyr. Jeg må være ekstremt varsom, og sørge for at jeg ikke kommer inn på veier / områder eller byer hvor et liv gis og tas like fort som man skrur av eller på en lysbryter. Bare da jeg var i Sverige ble jeg anbefalt å sykle en omvei på nærmere 8 mil kun grunnet en landevei som var kjent for sin kriminalitet og lugubre område - så dette skal man ikke undervurdere.

2) Jeg kan engasjere noen til å være følgebil. Den opprinnelige planen er å bruke 6 uker, men med følgebil kan jeg sykle noe fortere. Dette ville vært det mest optimale! Ha noen som kan sørge for at jeg til enhver tid har vann og mat, ingen oppakning og er der om uhellet skulle være ute. I tillegg slipper jeg å tenke på å sørge for overnatting m.m. Problemet med dette alternativet er kostnadene. Jeg har satt av 60.000 til en slik tur, og jeg må nok fort doble det beløpet om jeg skal ha med meg 1 eller 2 personer, for jeg får desto mer utgifter å dekke ut for. Leie av bil, flybilletter, ekstra mat osv.

3) Det siste alternativet er å melde seg på en organisert tur fra kyst til kyst. Her vil jeg ha full support langs landeveien, jeg slipper og tenke på mat / vann / overnatting og bagasje. Her vil jeg kun trenge å fokusere på syklingen og egen kropp. Turene ligger også innenfor mitt budsjett, så dette burde egentlig være det perfekte valget. Ulempen her er å få datoene til å stemme overends. Flere turer går i Juni - August, og jeg skulle gjerne hatt sommeren hjemme i sørlandsbyen Lillesand. Dog er det 2 turer som starter i April, men da må jeg avse treningsleiren på Albir, og finne meg en tidligere treningsleir. I tillegg går turene i April på hhv 27 og 33 dager hvor den ene går over den sørlige delen av kontinentet og den andre går fra California og ender opp i Amesbury, MA som ikke er så langt ifra grensen til Canada. Dette er egentlig litt i motsatt ende enn hva / hvor jeg ønsker å ende opp.  Jeg ønsket i utgangspunktet å reise ifra Washington og ende opp i Georgia slik kartet over viser. Dog tror jeg allikevel at turen fra California til Massachusetts vil være meget respektabel med 3457 U.S Miles tilsvarer 5530 KM hvor snittet da vil ligge på ca 170 km / dag. Det er uhorvelig langt å sykle hver dag, så om jeg nå skulle melde meg på denne turen så har jeg et forferdelig treningsopplegg forran meg, og jeg vet ikke om kroppen er fysisk skrudd sammen til å greie det. Jeg får si som Ray Lewis "Sometimes you just have to grind With it"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar